Syö syöpäriski pienemmäksi

Syöpä vaanii jogurttipurkissa ja paranee raakaruoalla! Tai sitten ei. On syytä suitsia villiksi ryöstäytynyttä keskustelua syövästä ja ravinnosta.

Desi jogurttia aiheuttaa yhtä suuren asetaldehydialtistuksen kuin 6–10 savukkeen polttaminen .”

Vuoden ensimmäinen ruokahysteria käynnistyi tammikuussa ennenkuulumattoman rajusti. Suomalaisprofessorin tiukka varoitus syöpää aiheuttavasta asetaldehydistä pysäytti terveysaamiaistaan nauttivien jogurttilusikat ilmaan. Vielä eilen jogurtti oli pelastajabakteerien, kalsiumin ja d-vitamiinin lähde. Mitä ihmettä oli tapahtunut?

Eipä oikeastaan mitään. Uutisvirtaan oli päässyt pulahtamaan ravitsemussammakko. Jogurttiskandaali saa silti Reijo Laatikaisen huokaamaan syvään. Syövän ja ravitsemuksen yhteyksiin perehtynyt ravitsemusterapeutti ja terveystieteiden maisteri työskentelee Docrates syöpäsairaalassa. Hän on huomannut, että ihmisillä on paljon väärää tietoa ja kummallisia käsityksiä syövän ja ravinnon yhteydestä, ja se näkyy myös Laatikaisen vastaanotolla.

”Uutisointi on yhtä hullunmyllyä, ja tämä jogurttikohu oli siitä oikein tyyppiesimerkki. Ihmiset pelkäävät jotakin yksittäistä karsinogeeniä kuin ruttoa, kun todellisuudessa ne ovat vain lillukanvarsia isossa kokonaisuudessa”, Laatikainen sanoo.

Laatikaisen ja syöpätutkija, ylilääkäri Timo Joensuun uutuuskirja Syö hyvin, voi paremmin – ravinto syövän ehkäisyssä ja hoidon tukena (Kirjapaja 2017) pureutuu syöpäriskin ja ruokavalion syvään ytimeen.

Katse kokonaisuuteen

Ruokavaliolla on merkitys syövän ehkäisyssä, mutta sen suuruus voi tulla ruokauskovaisille pettymyksenä.

Laatikainen ja Joensuu linjaavat, että ruokavalion itsenäinen vaikutus syöpäriskiin on arviolta 10–20 prosenttia ja syöpäkuolleisuuden pienentämiseen 10–15 prosenttia.

Sen sijaan tietyissä syöpätyypeissä ruoan rooli voi olla hyvinkin suuri. Ruoansulatuskanavan syövän ehkäisyssä merkitys voi olla jopa 50 prosenttia.

Kun puhutaan syövän ehkäisystä ruokavaliolla, korostetaan usein tiettyjä ruokia, kuten parsakaalia, valkosipulia, mustikkaa, kurkumaa, lehtikaalia ja mantelia. Nämä kaikki ovat hyvin terveellisiä ja suositeltavia ruokia, mutta niiden varaan on hankala rakentaa kokonaista ruokavaliota.

Laatikaisen mukaan yksittäiset ruoka-aineet, juomat ja mausteet eivät ole missään tapauksessa merkityksettömiä, mutta ne häviävät tärkeysjärjestyksessä kokonaisruokavaliolle.

”Ruokavalion kokonaisuus arkena päivästä toiseen ratkaisee sen terveellisyyden ja syöpää ehkäisevän tehon. Ruokavalion vaikutukset syöpäriskiin näkyvät usein vasta vuosien tai vuosikymmenten saatossa. Ruokavalio vaikuttaa syöpäriskiin lisäksi painonhallinnan kautta.”

Minkälaisella ruokavaliolla syöpäriskiä sitten pienennetään? Suositeltavia ruokavalioita ovat esimerkiksi pohjoismainen suositusten mukainen ruokavalio tai Välimeren ruokavalio.

Erilaisista kaupallisista vaihtoehto- dieeteistä kuten pH-dieetistä, raakaruoasta, VHH:sta, paastoista tai Gersonin dieetistä, ei ole näyttöä syövän ehkäisyssä tai hoidossa. Sen sijaan ruoanvalmistusmenetelmillä on merkitystä. Erityisesti käristäminen, savustus ja runsas suolaaminen suurentavat syöpäriskiä.

Syöpävaaraa lisää myös viini, jonka terveysvaikutuksia hehkutettiin Erityisesti viime vuosikymmenellä.

Ruokavalion ohella aivan keskeisen tärkeä seikka on juomavalio: alkoholi on merkittävä syöpäriskin lisääjä, jonka vähäinenkin käyttö lisää ruoansulatuskanavan syövän sekä rinta- ja maksasyövän vaaraa. Syöpävaaraa lisää myös viini, jonka terveysvaikutuksia hehkutettiin laajalti vielä viime vuosikymmenellä.

Syö syöpäriski pienemmäksi

  • Paljon kasviksia. Kasvispainotteinen ruokavalio suojelee syövältä monella mekanismilla. Tähtää puoleen kiloon ja ylikin päivässä.

  • Vähemmän lihaa. Painota eläinkunnan tuotteissa kalaa, kananmunia, kanaa ja maitotaloustuotteita. Punaisen ja prosessoidun lihan vähentämisestä on etua varsinkin miehille, jotka käyttävät niitä keskimäärin suositeltua enemmän.

  • Proteiinia kasveista. Kasviproteiinin lähteiden huomattava lisääminen punaisen ja prosessoidun lihan kustannuksella on eduksi. Lisää lautaselle papuja, herneitä, linssejä ja soijatuotteita.

  • Kuitua. Runsas kuidun saanti pienentää rinta- ja suolistosyövän riskiä. Tähtää ainakin 30 grammaan kuitua päivässä.

  • Alkoholi minimiin. Alkoholi aiheuttaa Suomessa vuosittain 1 200 syöpätapausta. Kaikkien alkoholijuomien käyttö lisää syövän riskiä. Myös viinin.

Makkara syntipukkina

Viime aikoina eniten kavahduttanut ruoka-aine on liha, varsinkin prosessoitu liha. Tutkimusten mukaan eniten prosessoitua lihaa syövillä onkin 17 prosenttia suurempi suolistosyövän riski kuin niillä, jotka käyttävät prosessoitua lihaa vähiten.

”Tupakointi suurentaa keuhkosyövän riskiä 300–800 prosenttia, kun taas prosessoitu liha 17 prosenttia suolistosyövän riskiä. Voi sanoa, että tupakka on keuhkosyövän kannalta ainakin 20 kertaa vaarallisempaa kuin prosessoitu liha suolistosyövän kannalta.”

Myös alkoholin riskit ovat aivan toista luokkaa. Jos nainen nauttii jatkuvasti kolme annosta alkoholia päivässä, suusyövän riski lisääntyy 100 prosenttia ja rintasyövän riski 50 prosenttia.

Ruokavaliolla ja yksittäisillä ruoilla on merkitystä, mutta tunnetut perinteiset vaaratekijät ovat ainakin samaa luokkaa, todennäköisesti vielä paljon vaarallisempia kuin yksittäiset ruoat.

”Emme halua tällä puheella vähätellä lihaan liittyvää syöpäriskiä. Haluamme vain palauttaa maanpinnalle sfääreihin kohonnutta superruoka–myrkkyruoka -vastakkainasettelua”, kirjailijat linjaavat.

Laatikaisen mielestä musta-valkoajattelusta on ruokavalioasioissa enemmän haittaa. Hänestä Maailman Syöpäjärjestön puolen kilon viikkoraja lihan syönnille on hyvä, ja prosessoituja lihavalmisteita on hyvä välttää. Mutta yönsä voi silti nukkua rauhassa, vaikka kesällä tulisikin välillä syötyä grillimakkaraa.

Yksittäisillä aterioilla ei ole juurikaan merkitystä, kun kokonaisuus on kunnossa.

Tunnista tutkittu tieto

  • Vitamiineja ei pääsääntöisesti kannata ottaa purkista, ellei niistä ole puutetta. Suuret annokset voivat jopa hieman lisätä kuoleman riskiä.

  • Erilaisia luonnonlääkkeitä, luontaistuotteita ja rohtoja on tutkittu hyvin vähän, eikä niitä siksi voida suositella syövän ehkäisyyn tai hoitoon. Niiden käytöstä täytyy pidättäytyä varsinkin syöpähoitojen aikana, koska niillä voi olla arvaamattomia yhteisvaikutuksia lääkkeiden kanssa.

  • Suomessa kuka tahansa voi kutsua itseään ravintoterapeutiksi. Laillistettu ravitsemusterapeutti on sen sijaan Valviran laillistama terveydenhuollon ammattihenkilö. Käytä oikeiden asiantuntijoiden palveluita.

  • Tieteellinen tieto muuttuu hyvin hitaasti ja harkitusti. Mitä hurjemman väittämän kuulet, sitä todennäköisemmin kyse on hölynpölystä.

Lähteet: Reijo Laatikainen & Timo Joensuu: Syö hyvin, voi paremmin – ravinto syövän ehkäisyssä ja hoidon tukena (Kirjapaja 2017)

Teksti:Nina Sarell
Kuvat:iStock
Avainsanat: ehkäisy, Kotilääkäri, ruokavalio, syöpäriski, terveys

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *